مریدنور - مقالات: 03-آئین جین
(10 08 1393)
فهرست موضوعی مقالات
· 01-ادیان
· 02-مذاهب
· 03-عرفان و تصوف
· 04-موعود و منجی
· 05-زندگینامه دوازده امام شیعیان
· 06-زندگینامه مشاهیر عرفا و صوفیه
· 07-جلوه های عاشورا
· 09-غ بامداد ماچیانی
· 10-محمود احمدی افرمجانی
· 11-م بامداد ماچیانی
پر بازدید ترین مقالات
· 07-مقام در عرفان ...[6267]
· 02-سلسله های صوفی...[4162]
· 04-سیمای انسان در...[2545]
· 03-سلسله های صوفی...[2370]
· 08-سلسله های صوفی...[2245]
· 04-سلسله های صوفی...[1982]
· 12-بهشت شدن دنیا ...[1971]
· 03-حضرت مهدی ع در ...[1935]
· 11-مدیر تاثیرگذا...[1862]
· 07-روزگار خود ساخ...[1803]
آخرین مقالات
· منجي موعود در اعتقاد...
· 5-مهدویت در ادیان غیر...
· 07-نگاهى دیگر به تحری...
· 06-امام حسین علیه الس...
· 05-زن عاشورایی
· 04-آسیب شناسی فرهنگ ع...
· 03-امام حسين (ع) در آثا...
· 02-نگرش عارفانۀ مولان...
· 01-ابعاد عرفانی قیام ...
· 12-امام مهدی علیه الس...
· 11-امام حسن عسگری علی...
· 10-امام علی النقی علی...
· 09-امام محمد تقی علیه ...
· 08-امام رضا علیه السلام
· 07-امام موسی کاظم علی...
· 06-امام جعفر صادق علی...
· 05-امام محمد باقر علی...
· 04-امام سجاد علیه الس...
· 03-امام حسین علیه الس...
· 02-امام حسن علیه السلام

بخش های مقالات
صفحه اصلی مقالات » 01-ادیان » 03-آئین جین

03-آئین جین

آئین جین مبتنی بر ریاضت محض است.راهی است بسیار سخت و دشوار در رهایی بشر از سختی های جهان و دشواریهای زندگی.
مهاویرا موسس  آئین جین از جمله کسانی بود که نسبت به برتری طبقه روحانیون مذهبی در آئین برهمن از در اعتراض وارد شد.او دربرابر به ادعای برهمنان که جز سلسله برهمنان نمیتواند ادوار تکامل روحانی را طی کرده و به سر منزل مقصود برسد تسلیم نشد. همچنین به باور برهمن ها که تمام موجودات عالم ماده در زندگانی منتهی به یک اصل واحد میشوند معتقد نبود.
آئین جین برای عالم جسم و ماده حقیقت و واقعیتی را قائل میشود و همه موجودات استقلال ذاتی دارند.
مهاویرا به معنای مرد بزرگ و یا پهلوان بزرگ است و آن نامی است که برای ناتاپوته واردمنه موسس مذهب جین گذاشته اند.
وی در ایالت بهار در شمال شهر باتنا و در سال 599 قبل از میلاد متولد شده است. مرگ او را به سال 527 قبل از میلادی ثبت کرده اند.
داستان زندگی او بی شباهت به بودا نیست و حتی برخی معتقد به یکی بودن این دو شخصیت هستند.
در تاریخ جین ها چنین آمده که مهاویرا در کاخ راجه (پدرش) متولد گردید و در محیط اشرافیگیری با تعداد زیادی خدمه بزرگ شد.اما از همان ابتدای رشد، نسبت به این نحوه زندگی نظر خوبی نداشت و بارها در بیرون شهر به تماشای راهبانی می ایستاد که در حال ریاضت بودند.
بعد از فوت والدینش او فرصت را برای در پیش گرفتن روش مرتاضانه فراهم دید. با برادر خود مشورت کرد و او هم به شرط آنکه یکسال دیگر هم در قصر بماند موافقت خود رااعلام نمود.
مهاویرا تمام این مدت را به تفکر و اندیشه مشغول بود.
بعد از آنکه او تمام دارایی خود را بین فقرا تقسیم کرد ، از دنیا کناره گرفت و به راهبان ملحق شد. چند ماهی را با آنان سپری نمود و در ادامه خود به شیوه ای جداگانه و مستقل به سیر و سلوک ادامه داد و تمام نشانه های رهبانیت را از خود دور کرد.
او برای طلب نجات به سیر و سیاحت در سرزمین هند پرداخت.
وی به دو مورد اعتقاد شدیدی داشت:
1-راهایی و نجات روح از درد و رنج بدون تحمل ریاضت امکان پذیر نیست.
2-طهارت  و تهذیب نفس فقط در سایه پیروی از قائده اهیمسا یعنی نیازردن هیچ موجود دارای حیاتی میسر است.
اگرچه این دو باور ابداعی خود او نبود اما اصرار و صداقتی که وی در عمل به آن دو داشت با ملاحظه در حیات و تعالیم او بی نظیر است.
سیزده سال بدین منوال سپری شد و او به ناگهان  به درجه جینه ( پیروز و فاتح) رسید و بر نفس و علائق  خود غالب شد.
جینیزم معتقد است اعمال و کردار آدمی چون لایه ای بر روی جوهر روح رسوب میکند یا به درون آن نفوذ می نماید. در تمام مدت عمر این روند تکرار میشودو روح لطیف انسانی ، سخت و سخت تر میشود.انسان باید با اعمال ریاضت گون خود این ضخامت و سختی را از بین ببرد و لطف و صفای قبلی را به آن برگرداند.
از دید آئین جین ماده دارای مراتب و درجاتی است. این مراتب از درجه لطیف که خارج از حواس پنجگانه است شروع میشود و وقتی بطرف پائین میآید به صورتی ضخیم تبدیل میشود و هنگامیکه بسوی بالا میرود ، تبدیل به ماده ای فرار و نامرئی میشود.
ماده از نظر اینان عنصری جاوید و ازلی است و دارای صورتهای مختلف که حاصل اتصال جواهر مفرد(اتم) میباشد.از نظر جین ها حتی حواس و ادراکات ما نیز صورتی از ماده هستند.
تمام موجودات در نظر مهاویرا دارای دو نوع هستند. نوع اول ماده جامد و مرده که اجیوا نام دارد و نوع دوم دارای حیات و زنده بنام جیوا.
اجیوا منبع شر و رنج و بدی است و جیوا  مصدر تمتم خوبی ها و نیکی ها.این دو عنصر جاودانه هستند. روح در حالت ساده و خالص خود به کلی از قید ماده خلاصی می یابد و وقتی از اسارت گوشت و پوست خود رها شد به بالاترین مقامات آسمانی می رسد و با ارواح مجرد و منزه به زندگی ا امه میدهد اما این مرحله برای آنان عدم نیست و با اینکه از آلودگیها و صفات ناپسند مبری هستند اما خاصیت ادراک از آنان سلب نمیشود در عین اینکه در حالت تجرد باقی می مانند.
در باور جین ها نباید امیدی به یاری موجودات مجرد و روحانی داشت زیرا آنان خود محتاج به نجات هستند. از نظر جین ها فرمانروای مطلق وجود نداردفقط تعدادی از موجودات والا هستند که آنان را میتوان خدا نامید. اما توسل به انان برای رهایی از رنج و سختی و رسیدن به آرامش بی فایده است.
آنان کمک خواستن از روحانیون را در رستگاری بی تاثیر میدانند و متون کتابهای مقدس را نیز فاقد اثربخشی فرض میکنند و معتقدند هر فردی باید با اتکا به درون خود و از وجود خود یاری بگیرد.
این موفقیت تنها در سایه ریاضت مستمر و سختی است که فرد به خود میدهد. تا موجب قطع ارتباط مادی فرد با اطراف خود شود و مقدمه فنای جسمانی او را فراهم آورد.
ریاضت جین ها در اصول زیر خلاصه میشود:
1- گیاه خواری     2-ضدیت با جنگ 3-ریاضت جسمانی           4-روزه های سخت           5-پرهیز از دروغ 6-پرهیز از زنا    7-پرهیز از کشتن حیوانات بطور مطلق  8- دوری از تندخویی و زورگویی
شدت ریاضت در جین ها به حدی است که برخی از آنان حتی از پوشیدن لباس خود دری میکنند و تنها به پوشاندن اندام تناسلی خود اکتفا می نمایند.

نظرات
نظری برای این موضوع داده نشده است.
ارسال نظر
برای ارسال پیغام لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
فهرست
ورود
نام کاربری

گذرواژه



آیا هنوز عضو نشده اید؟
برای ثبت نام اینجا را کلیک کنید.

آیا گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟
برای درخواست یک گذرواژه جدید اینجا را کلیک کنید.

پیغامگیر
برای ارسال پیام باید وارد نام کاربری خود شوید.


سایت مریدنور مسئولیت پاسخگویی به دیدگاههای مخالف و شبهات مربوطه را ندارد.



درویش علی

لطفا در پاسخ به سایت موسسه راهبردی دیده بان اعلام موضع نمایید زیرا باعث تفرقه بین برادران ایمانی و فقرای عزیز





Dharmendra

Check that off the list of things I was cofnesud about.

Ramyannemazef

Hello! Fusce vitae justo felis. Etiam quis elit fringilla nibh faucibus sagittis at mi malesuada.

ehab

I'm impressed! You've maanged the almost impossible.

Patricia

This piece was cogent, well-wtirten, and pithy.

Moorees

God, I feel like I sholud be takin notes! Great work